#klucz3 Uczenie się przez notowanie
Notowanie to nie tylko sposób zapisywania wiadomości na kartce papieru, w zeszycie czy za pomocą cyfrowego notatnika. Notowanie to ogromne wsparcie w uczeniu się, ale (jak dotąd) w bardzo niewielkim stopniu odkryte i docenione w szkole. Zapisujemy po to, aby coś – fakty, hasła, słowa – zapamiętać. Warto więc notować zachowując porządek i logikę, bo sposób układania wiadomości na kartce przekłada się na ich porządkowanie w głowie. Są różne rodzaje notatek, bo i pracujemy na odmiennych typach tekstu. Każdy sposób zapisu ma swoje szczególne właściwości, co pozwala na dobranie narzędzia do tematu, który jest zgłębiany. To podobnie jak w kuchni – posiadam rozmaite sprzęty, bo w zależności od sporządzanego dania użyję patelni, miksera, a czasem obieraczki do jarzyn.
#mapa_myśli
Kojarzy się z porządkowaniem informacji w formie „gałęzi”, odchodzących od tytułu umieszczonego na środku kartki. Ważne jest:
– operowanie hasłami-kluczami
– zróżnicowanie kolorystyczne (poszczególne zagadnienia, czyli odgałęzienia)
– różne, ale staranne czcionki (ważniejsze informacje grubszą/większą czcionką)
– dodanie ikon, punktorów, obrazków
Zastosowanie – gdy do zapamiętania jest wiele, wyraźnie wyodrębnionych podpunktów w głównym temacie
#notatka_graficzna
Ten sposób polega na rozmieszczaniu wiadomości w „pudełkach” czy rozkładanych „karteczkach”. Nie ma jednego wzoru, lecz zapis dokonuje się wg własnego uznania i logiki odkrytej w opracowywanym temacie. Istotne jest (oprócz podpowiedzi do mapy myśli):
– zachowanie estetyki kolorystycznej
– zagospodarowanie przestrzeni
– umiejętne połączenie poszczególnych „chmurek”
Zastosowanie – szeroki wachlarz możliwości, sprawdzi się prawie każdy temat
#gałązka_TOC
Graficzne porządkowanie myślenia przyczynowo skutkowego. Jak w gałęzi jedna rzecz „wyrasta”, czyli wynika z drugiej. Notowanie przebiega:
– od góry lub dołu kartki
– zapisane hasło/fakt – strzałka – kolejne fakty – strzałka
– wszelkie uzupełnienia grafikami stanowi ułatwienie kojarzenia i zapamiętania
Zastosowanie – w prezentowaniu i rozumieniu przyczyn i skutków, np. we wszelkich procesach, wydarzeniach historycznych czy poznawanej literaturze
#metoda_Birkenbihl
Notatka, która często jest wyzwaniem, gdyż po pierwszym spojrzeniu na temat nie wiadomo co pisać… Litery, z których złożone jest hasło, mają dać początek słowom kojarzącym się z opracowywanym tematem. Wygląda to tak:
– duże, pogrubione hasło na środku
– litery ozdobione „tematycznie”
– kolorowe skojarzenia
Zastosowanie – do podsumowań, zapamiętania wielu faktów, odkryciu skojarzeń, które mamy do zagadnienia
#metoda_Cornella
Na pierwszy rzut oka to dość klasyczna notatka. Temat u góry, główny tekst na najszerszym polu, hasła na marginesie oraz podsumowanie na „pasku” na dole. Istotne:
– kolejność zapisywania
– dowolność wyglądu części głównej
– opracowanie części najniższej na podstawie haseł, przy zasłoniętej części głównej
Zastosowanie – podsumowania, syntezy, na słuchanych wykładach
Każdej z powyższych wersji notatek można z czasem nadać swój indywidualny charakter i wygląd. Bogactwo możliwości pomaga w tym, aby się nie znudzić w procesie uczenia. Jedno jest pewne – najmniej efektywna, mało czytelna i wcale nie zachęcająca do ponownego sięgnięcia jest „ściana tekstu”.