Jak się mają „klucze do edukacji”?
Wraz z moją nieustanną pasją do uczenia się projekt Wjolinowo cały czas ewoluuje, dojrzewa i tworzy się nowe. Ten wpis to moment na małe podsumowanie i podzielenie się zdobytymi, bardzo dla mnie szczególnymi, doświadczeniami.
Wśród osiągnięć w mojej przestrzeni zawodowej pojawiły się:
> napisanie rozdziału do książki – o edukacji domowej i myśleniu krytycznym
> nominacja tego rozdziału do nagrody dla piszących o edukacji
> ukończenie kursu rozwojowego „Szkoła Liderów”
> nowe, autorskie zajęcia dla dzieci i młodzieży
KSIĄŻKA
Jako trener myślenia krytycznego (poziom I oraz II) dostałam szansę i możliwość napisania artykułu o wykorzystaniu myślenia krytycznego w edukacji domowej. Tekst jest częścią „Praktycznego przewodnika po myśleniu krytycznym w edukacji”. Dzielę się tam swoją kilkuletnią praktyką ED oraz tym, jak odkrywałam w przestrzeni domowego nauczania narzędzia, postawy i rutyny myślenia krytycznego.
NOMINACJA
W mediach społecznościowych napotkałam na informację o nagrodzie im. Profesora Romana Czerneckiego. Jak jest to wyjaśnione na stronie fundacji:
„Konkurs docenia autorów i autorki oraz upowszechnia prace, które przyczyniają się do pogłębienia debaty o edukacji i do szukania odpowiedzi na wyzwania, z którymi mierzy się dziś polska szkoła”.
Chodziłam kilka dni z myślą, czy warto wysłać zgłoszenie. Przedostatni wieczór przed upływającym terminem usiadłam do laptopa i wypełniłam formularz zgłoszeniowy mojego artykułu w kategorii specjalistycznej.
I zapomniałam o tym zdarzeniu, aż do połowy października, gdy na FB ukazała się lista nominowanych. Pośród sześciu nominacji w mojej kategorii specjalistycznej było moje nazwisko!
Sama nominacja, udział w gali w Pałacu Staszica w Warszawie były dla mnie ogromnym wyróżnieniem oraz nagrodą.
SZKOŁA LIDERÓW
Pracuję przede wszystkim z dziećmi i młodzieżą i mam duże doświadczenie jako edukator młodych. Brak przepracowanych godzin w edukowaniu dorosłych wstrzymał moją drogę praktyki trenerskiej. To doprowadziło mnie do decyzji o wzbogaceniu zawodowego rozwoju poprzez kurs trenerski. Wybór padł na Szkołę Liderów, 14-miesięczny cykl rozwijający kompetencje liderskie.
Komunikacja, proces grupowy, analiza potrzeb, zdolności interpersonalne, autoprezentacja – to niektóre z tematów, z którymi mierzyłam się wśród nowopoznanych osób. Teoria przeplatana praktyką, ćwiczenia w parach, wystąpienia na forum – prowadzone były przez doświadczonych psychologów i psychoterapeutów.
Intensywny czas pracy nad sobą i moją samoświadomością wzbogaciły zarówno moją przestrzeń zawodową, jak i relacje. Informacja zwrotna od najbliższych potwierdzająca widoczną zmianę to efekt ukończenia Szkoły Liderów.
NOWE PROJEKTY
Zawodowe działanie Wjolinowo, to przede wszystkim kursy efektywnej nauki (ponad 40 kursów indywidualnych, 15 grupowych oraz wiele godzin indywidualnych zajęć). Nowe projekty to:
Klucze do uczenia się – realizowane
1) jako wsparcie dla moich nastolatków realizujących naukę w ramach edukacji domowej;
2) jako warsztaty dla licealistów ED
Praca nad rozwojowym kursem „Myśleć jako Leonardo da Vinci” – również realizowanym dla licealistów ED
Praca nad autorską wersją kursu efektywnej nauki „Kluczowa piątka”
„Kraina Uczenia Myślenia” dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym